Thursday, August 27, 2009

DAUN KELEDEK

Keledek


- nama saintifiknya Ipomoea batatas
- dari keluarga Convolvulaceae
- dikenali juga dengan nama ubi jalar, ubi gadung dan gadung jalar.










Terdapat banyak kegunaan keledek terutama dalam penghasilan berbagai jenis kuih muih dan masakan. Boleh juga digunakan untuk masakan seperti gulai lemak putih bersama daun pucuk manis atau daun asin-asin.





Daun dan getah keledek juga boleh digunakan untuk mengubati penyakit seperti demam panas, sakit perut, luka, bisul dan kulit melecur.





Untuk demam panas daun keledek diramas-ramas dalam air hingga hancur dan dilapkan ke seluruh badan terutama di sendi-sendi dan diulangi beberapa kali.

Untuk sakit perut pulak, layurkan daun keledek di atas api dan disapu dengan minyak masak. Sebelum daun tersebut sejuk, sejurus ia di layurkan dan disapu minyak terus tekapkan pada perut.





Untuk luka, bisul atau kulit melecur gunakan seperti cara pertama tadi atau ramas-ramaskan hingga hancur kemudian letakkan di tempat yang sakit tadi dan balut, biarkan beberapa jam. Jika ia dilayurkan tampalkan pada tempat yang sakit kira-kira 10 minit.






Getah keledek boleh digunakan iaitu dengan cara menitiknya pada tempat yang terkena ulser atau seriawan mulut untuk mengubatinya.



No comments:

Post a Comment