Thursday, August 27, 2009

HALIA

HALIA - KURANGKAN KOLESTEROL





Halia


- nama saintifiknya Zingiber officinale dari keluarga Zingiberaceae.

- kaya dengan kandungan kalium (125 miligram), fosforus (63 mg) dan kalsium tenaga (52 kilokalori), selain protein, karbihidrat, gentian, vitamin C dan niasin.







Halia dikatakan di tanam di China sejak berkurun-kurun lamanya. Malah tanaman itu dikatakan berkemungkinan berasal dari sana.




Ia juga disifatkan sebagai penawar serba boleh. Masyarakat China dipercayai telah menggunakan halia dalam amalan perubatan sejak 2,500 tahun lalu.


Mereka menggunakan halia untuk mengatasi masalah kesejukan anggota badan terutama di bahagian tangan dan kaki yang berpunca dari gangguan atau masalah pengaliran darah.







Selain dari itu halia juga berfungsi untuk mengurangkan dan mengawal kolesterol dalam darah. Salah satu dari punca penyakit jantung adalah penyempitan saluran darah yang berpunca dari pemendakan kolesterol.


Kolesterol menyebabkan pengumpulan lemak pada pembuluh darah. Kesannya menyebabkan pembuluh darah menjadi sempit dan aliran darah terganggu, ini yang menyebabkan seseorang itu terkena serangan jantung. Kolesterol adalah suatu bahan seperti lemak (sterol) yang terdapat dalam darah dan kebanyakkan tisu darah.


Untuk mengurangkan kolesterol beberapa ketul halia direbus untuk mendapatkan patinya. Bagi penyediaan pati halia, air rebusan tadi di biarkan hingga pekat.


Ambil 2 atau 3 sudu dari pati halia tersebut kemudian dicampurkan dengan sedikit gula batu dan secawan air panas. Minum air tersebut sekali sehari dan amalkan setiap hari.




Cara yang sama juga amat berkesan untuk mengurangkan batuk dan membuang angin dari badan.


Halia tua yang ditumbuk lumat boleh digunakan untuk mengubati bisa gigitan binatang seperti lipan, lebah dan lain lain lagi.


Halia yang dilumatkan itu boleh juga dilumur (ditampal) di belakang leher bagi mengurangkan sakit kepala, dan bagi mengubati gatal-gatal tekak, hiris halia dan kunyah sambil menghisap airnya sebelum membuang hampasnya.





No comments:

Post a Comment