Thursday, August 27, 2009

LIMAU PURUT

Limau Purut - Mencantikkan Kulit




- nama saintifiknya Citrus hystrix

- dari keluarga Rutaceae





Limau purut sudah tidak asing lagi di kalangan masyarakat kita. Ia seperti pokok limau biasa kecuali daunnya beranak dan buahnya mengerutu dengan rasa masam dan pahit.

Bagi masyarakat di Malaysia, daun limau purut menjadi pilihan sebagai ramuan atau perisa masakan seperti tomyam, laksa, asam pedas maupun rendang.

Buahnya pula antara bahan utama yang digunakan dalam upacara berubat, mandi bunga dan mandi wap untuk menyegarkan badan.






Dalam teknologi moden, limau purut digunakan sebagai aroma terapi dan minyak wangi. Selain dari kegunaan tersebut limau purut boleh digunakan untuk penjagaan kesihatan, rawatan untuk sakit kulit, menghilangkan lemah dan letih.


Ia juga boleh digunakan sebagai pencuci rambut dan kulit kepala berkerak di samping mengatasi masalah kulit bersisik.








Untuk mendapatkan kesegaran selepas kepenatan, ambil 2 gengam daun limau purut dan rebus untuk jadikan air mandian. Mandian dengan air ini dapat memberi kepuasan dan kesegaran dan badan kembali bermaya.




Bagi kulit kepala berkerak pula, ambil buah limau dan dipotong dua kemudian gosokkan di kepala. Ini akan menyebabkan rasa pedih sedikit. Biarkan selama 10 minit sebelum dibilas dengan air bersih. Kaedah yang sama boleh digunakan untuk kulit yang bersisik , lakukan semasa mandi, kemudian bilas .



No comments:

Post a Comment