Thursday, August 27, 2009

LENGKUAS PADI

Lengkuas Padi - Buang Angin






- nama saintifiknya Alpinia conchigera

- daripada keluarga Zingiberacea




- lengkuas padi juga dikenali sebagai lengkuas helang dan lengkuas ranting.







Rizom atau ubi lengkuas digunakan sebagai ramuan memasak rendang atau lauk gorengan. Dengan menghiris atau menumbuk lumat kemudian dicampurkan kedalam masakan dapat menambahkan selera dan memberi aroma kepada masakan tersebut.







Terdapat dua jenis lengkuas yang selalu digunakan oleh masyarakat di sini. Yang berakar putih selalu digunakan untuk masakan manakala yang berakar merah untuk tujuan perubatan.









Batangnya terdiri daripada susunan pelepah yang bulat panjang, pangkalnya hanya terdapat pelepah manakala bahagian atas lengkap dengan helaian daun.






Umbi dan akarnya berserat kasar dengan aroma yang harum.

Lengkuas mengandungi minyak alpinen, kamfer, methyl-cinnamate.

Lengkuas berkhasiat sebagai antikulat, antibakteria, menghangatkan, membersihkan darah,menambahkan nafsu makan, mencairkan kahak, mengharumkan peluh dan merangsangkan otot.

Selain dari itu ia juga berfungsi untuk mengubati panau, kesakitan waktu haid, ubat untuk penyakit kulit, bengkak limpa dan menguatkan otot yang lama tidak digerakkan.






Selain turut mempunyai khasiat seperti lengkuas makan, lengkuas padi selalu digunakan untuk mengubati demam, panas badan, lenguh-lenguh, sakit sendi dan membuang angin badan.






Untuk demam panas, daun lengkuas padi diramas-ramas dengan beras dan air di dalam bekas. Kemudian air tersebut dilapkan pada badan terutama bahagian sendi dan diamalkan hingga sembuh. Manakala untuk sakit tulang, angin seluruh badan, lenguh-lenguh serta sakit sendi, keseluruhan daun, batang serta ubinya digunakan,dengan cara menumbuknya sehingga lumat dan dilumurkan keseluruh badan. Cara yang sama juga boleh digunakan oleh ibu-ibu lepas bersalin, ditampal di perut sebelum diikat dengan bengkung atau barut bertujuan membuang angin dalam badan, sekaligus mengecutkan perut.




No comments:

Post a Comment