Thursday, August 27, 2009

PUCUK BETIK



Pucuk Betik - Ubati Migrain.


- nama saintifiknya Carica papaya L
- dari keluarga Caricaceae yang mengandungi pelbagai zat.
- bagi setiap 100g betik , ia mengandungi
59.0 kalori untuk pembekalan tenaga,
92.1g air,
1.0g protein,
0.1g lemak,
13.5g karbohidrat,
0.5g serat,
0.5g abu,
31.0mg kalsium
0.8mg magnesium
17.0mg posporus
1.0mg zat besi
2.0mg sodium
337.0mg potasium

- ia juga mengandungi vitamin B sebanyak 0.08mg,
vitamin B2 (0.12mg)
niasin (0.1mg
vitamin C (69.3mg)
karotin (2431ug)



Pucuk betik atau daun muda selalunya direbus dan dijadikan ulam. Ianya mempunyai banyak khasiat antaranya merendahkan tahap kolesterol dalam darah, mengurangkan tekanan darah tinggi, mengurangkan sakit migrain di samping boleh melangsingkan badan.







Ia mempunyai rasa yang agak pahit. Untuk mengubat penyakit di atas adalah dengan memakan pucuknya yang direbus ataupun meminum satu atau dua gelas air rebusannya.



Bunga betik selalunya terdapat pada betik jantan boleh juga direbus dan dibuat kerabu.


Daun betik yang dilayur di atas api dapat mengubati sakit-sakit otot apabila dilekapkan pada bahagian yang sakit. Bagi mengubati sakit sendi pula, meminum air perahan dari daun muda yang ditumbuk lumat dan dicampurkan dengan sedikit perahan limau nipis boleh membantu.






Biji betik pula boleh digunakan untuk menyingkirkan cacing gelang dan cacing kerawit pada kanak-kanak. Caranya ialah dengan mengambil segengam biji betik dan tumbuk hingga hancur kemudian direbus dan diminum oleh kanak-kanak tersebut. tapi awas....tidak sesuai untuk wanita yang mengandung.






Getah daripada daun, buah atau batang berguna untuk mengubati kaki yang pecah-pecah dan cara menyapu getahnya pada tempat berkenaan. Getah betik juga berguna bagi melegakan kesakitan gigi yang berlubang dengan cara menitikkan getah pada lubang gigi tersebut atau boleh juga menggunakan kapas.


Daun betik yang ditumbuk lumat kemudian dicampurkan dengan sedikit garam dan kemudian dilekapkan pada tempat yang luka dan dibalut dapat menghentikan pendarahan.





Walau apapun kelebihan memakan buah betik untuk kesihatan memang tidak dapat dinafikan. Khasiat buah betik selalu dikaitkan dengan pengawalan dan pengurangan berat badan disamping menghaluskan kulit dan mampu menjadikan wajah sentiasa awet muda.



1 comment:

  1. Salam Dyna,

    Mohon share info betik di belog BG ek!

    Kat sini ada resepi guna pucuk betik : Pucuk betik masak lemak tauchu

    Cubalah, kut-kut 'kena' dengan selera tekak... :)

    ReplyDelete